Chemical Brothers
2004.10.24. 12:02
Chemical Brothersrl nhny szban...
Chemical Brothers
Chemical Brothers Ezttal az egsz a hallucinognekkel s P-funkkal teletmtt Hal hangjval kezddik a 2001 rodsszeibl; mintha rosszul belltott robotok hadbl akarna Stallone szimfnit komponlni. A vge pedig egy olyan ember hangja, aki az rlet hatrn ktsgbeesetten krdezgetn mindenkitl: „tmentem a drogteszten?” Az egsz album pedig minden pontjn folyamatos mozgsban, folyamatos fejldsben van, mintha llandan ki akarna lpni ebbl a vilgbl a pszichadelikus tr valami tvoli, elvarzsolt cscske fel, jval mindenki ms eltt.
Pr vvel a legutbbi utazst kveten. Ez a Chemical Brothers negyedik albuma, a „Come With Us” (Gyere velnk.) Hogyan jutottunk ide s mirt vesznk rszt ebben az utazsban? Elmagyarzom. Tom Rowlands s Ed Simons 1989-ben tallkoztak a manchesteri egyetemen, ahol mindketten kzpkori trtnelmet hallgattak. Ed 1970-ben szletett London dli rszn, a zenei zlst egyrszt a Mud Club (ahov mr 14 ves korban lejrt) s a hip-hop, illetve a DJ-k ltal jtszott muzsikk, no meg az otthon hallgatott The Smiths s a New Order formltk. Tom 1971-ben szletett, Henley-Upon-Thames-ben ntt fl, zeneileg pedig a nyolcvanas vekben elszr a Two Tone, majd az elektronikus zene pionrjai a Kraftwerk s a Heaven 17 utn rdekldtt, ksbb az vtized ikonikusabb bandit hallgatta, mint a Jesus & Mary Chain-t, a My Bloody Valentine-t, vagy a Public Enemy-t. Akkoriban, amikor Tom s Ed Manchesterbe kltztt, az egsz orszg zenei zlst ez a vros hatrozta meg.
Az egyetemi veik alatt Chaucer s a Most Excellent egyarnt nagy hatssal volt rjuk. Tom az Arielben vllalt haknikat; a banda szerzdst rt al a Deconstructionnl s voltakppen nekik ksznhetjk Tom & Ed egyik els remixt (T Baby.) Ez a lemez tanja lehetett egy zenekar vgnek s egy jabb szletsnek. A kilencvenes vek elejn Tom & Ed a The Dust Brothers nven kezdtek DJ-knt dolgozni. A nevet (akkor mg nem tudtk, hogy csak ideiglenes nv lesz) a Beastie Boys amerikai producereinek az egyik elveszett albumrl, a Paul’s Boutique-rl klcsnztk. Az els hely, ahol rezidensek lettek, egy koszos manchesteri kocsma alatti lerobbant helyisg, a Naked Under Leather volt. Akkoriban mr annyira eredetinek szmtott a hangzsuk, hogy stdiba vonultak (Tom szobjba) s rgztenik kellett a zeniket, hogy estnknt lejtszhassk ket pusztn azrt, mert nem llt rendelkezsre ilyen jelleg hangzs – veltrz ritmus s a szirnek krusa.
A sajt maguk ltal finanszrozott els lemezk, a „Song To The Siren” (dal a szirnhez) ennek a hangzsnak a 12 inchesre desztilllt vltozata volt, egy olyan lemez, amit br 1992-ben csinltak, mg mindig gy hangzik, mintha fldnkvliek szlltk volna meg Manchesterben az Eastern Bloc Records stdijt. Andrew Weatherall a Naked Under Leather-ben tett ltogatsa alkalmval kapott az alkalmon s megvette a Junior Boy’s Own szmra. A dal remixe meg is jelent a Sabres Of Paradise vlogatsalbumn. A manchesteri llamvizsga utn Tom & Ed Londonba kltztt s lland rezidens lett Weatherall Sabresonic klubestin, minden pnteket a London Bridge metrlloms egy vasti hdja alatt tltve 500 csuromvizesre izzadt bulizval, egy nagyon brutl zenecuccal s a vilg legjobb techno DJ-ivel. A klubnak gy rttk le hljukat, hogy itt adtak el elszr lben, a terem vgben. A 19 perces clpver zene nagy rsze alatt, a kznsg mindenfel nzegetett s azt prblta kitallni, hogy mi is folyik valjban. Pr hten bell Amerika keleti partvidkre indultak, hogy msodik l msorukat adjk el s ezzel megalapozzk azt a klcsns tiszteletet, amivel Tom & Ed, illetve az llamok azta is viseltetnek egyms irnt.

Amikor 1994 tavaszn a The Dust Brothers msodik single-je, a „14th Century Sky”-t is megjelent, klnsen az els szm, a „Chemical Beats” hatalmas lyukat ttt az emberek dance zenrl alkotott elkpzelsein. A techno, a white noise, az acid house s a punk rock keverkvel a lemez Tomot s Edet kis helyi DJ-bl olyan sttuszba emelte, hogy a legtbb zenekar ket emltette az els helyen, ha a szmaik remixelsrl volt sz. Hat hnap leforgsa alatt tbbek kztt a Primal Scream, a The Charlatans, a Saint Etienne, a The Prodigy s a Manic Sreet Preachers szmait kevertk jra s a remixek olyan sort produkltk, ami brmikor megllhatja a helyt, mint egy „Ki kicsoda a kilencvenes vek kzepnek alternatv rockzenjben” sszellts. A nyr folyamn rgztettk az els albumukat s 14 hten keresztl minden vasrnap estt azzal tltttek, hogy egy msik – ezttal London szvben lev – kocsma pincjben prgettk a lemezeket. ’94 augusztusnak els hettl november elejig a The Dust Brothers felfuttatta a The Heavenly Sunday Social-t, egy csom hip-hoppal, dbrg euro-technoval s srs rock ’n’ rollal. Amikor a klub bezrt, Tom & Ed befejezte az „Exit Planet Dust”-ot Beth Ortonnal s Tim Burgessel (a Social kt lland DJ-vel) illetve azzal a biztos tudattal, hogy a szmokat mind kiprbltk 200 megszllott, vasrnap esti hedonistval. Egy gyors nvcsere utn a Dust Chemicalra cserldtt s kiadtk a „Leave Home”-ot.
Ez volt a banda els top 20 szma az Egyeslt Kirlysgokban. Az „Exit Planet Dust” a dance kultra s a rock ’n’ roll tkzpontja volt, amely irnyba mindig is mutatott a zenjk. Ha most hallgatjuk az albumot, az Oasis „Definitely Maybe” debtl lemeznek a tkletes prja lehetne. Az a pont, ahol az ecstasy kultra, a tncparkett energija j rtelmet nyert azoknak a srcoknak, akik a Beatlestl a Pistolsig, a Public Enemy-tl a Hardfloorig mindent hallgattak. A „Leave Home” nyitdallamtl a hyperspace balladaszer zrsig, az „Alive: Alone”-ig (ami egyben az els kzs mvk Beth Ortonnal), az „Exit...” knnyedn mozog a tncparkett s az otthon hallgathat zenk kztt s j stlust krvonalaz, amit ksbb Big Beat-nek neveznek el. Egy v leforgsa alatt Tom & Ed jrafogalmazta a mondanivaljt s kijjebb helyeztk a hatraikat gy, hogy stlusukat immron lehetetlen kategriba sorolni. Ugyanakkor lben is debtltak: a kis kluboktl s az olyan bandk, mint az Underworld vagy a The Prodigy elzenekarbl eddigre telt hzak eltt adtk el a sajt msorukat. 1996 elejn, egy jabb single kiadsa utn („Loops Of Fury” – a msodik top 20 maxi) a Chemical Brothers nekillt egy jabb album rgztsnek. Az akkoriban mindenhol jelen lev Noel Gallagher megkrdezte Tomos s Edet a Glastonbury fesztivl alatt, hogy mirt szerepelhetett Tim Burgess az elz albumukon („Life Is Sweet”) s mirt nem. A vlasz erre a „Setting Sun” volt, aminek elszr csak az instrumentlis rszt vettk fel; Noel rnekelte a voklt, aztn lelpett a kocsmba, Tomot s Edet meg otthagyta keverni.
Az eredmny, a ’96 oktberben kiadott lemez lett a Chemical Brothers els number 1 single-je, Noel vokljval s egy olyan httrrel, ami jjlesztette a „Tomorrow Never Knows” szellemt s fantasztikus utazsra visz minket szitrokkal s elefnthordkkal a httrben. Br a „Setting Sun” number 1 lett, Tom & Ed underground muzsikusok maradtak, mert Chris Evans fogta magt s levette a lemezt a reggeli programjnak a zenei listjrl, mondvn „mi ezt nem szeretjk.” 1997 elejre a Chemicals befejezte a msodik albumt, a „Dig Your Own Hole”-t. Az albumot megelzte a „Block Rockin’ Beats” single kiadsa, ez lett a msodik number 1 daluk. A szm a 23 Skidoo inspirlta ers basszusra pl s annyira egyszer a szvege hogy mg a legnagyobb bulizk nagy rsze sem veszi szre a benne rejl mlysget.
Ez az album lett az els number 1 nagylemezk az Egyeslt Kirlysgokban s a napilapoktl kezdve a szakmai magazinokon keresztl a bulizk tmegig mindenki dicsrte. Az album segtsgvel tovbb lptek egy tgabb vzi fel, a parkettkosz olyan keverkvel, ami a dbrg techno hatsait hasznlja, mikzben j pszichadelikus jvk fel mutat („The Private Psychadelic Reel”) A „Dig Your Own Hole” sikere sajt stlusban a vilg legjobb zenekarv emelte a Chemical Brothers-t. Az albumon Tom & Ed egyre tbb vendget hvtak a stdiba, kezdve Noellel, majd jra Beth Ortonnal („Where Do I Begin”) s az akkoriban magrl nem sokat hallat Mercury Rev frontembervel, Jonathon Donahue-vel (aki a „Private Psychadelic Reel” masszv httrzajait produklja. Az album azta Angliban platinalemez lett s a turn segtsgvel kzel egymilli pldnyban fogyott Amerikban is, a ’Block Rockin’ Beats’ pedig elnyerte a Legjobb Instrumentlis Rockzennek jr Grammy djat. ’97 nyarn a Chemical Brothers az els nagy brit fesztivlfellpsre kszlt s Glastonburyben tzezrek vettek iszapfrdt a koncerten amikor leszllt az est. 1998-ban a Chemical Brothers csupn egy DJ mix albumot adott ki, a „Brothers Gonna Work It Out”-ot. Az 1996-os korbbi DJ setjket, a „Live At The Social Volume1” meghazudtolva ez az album Tom & Ed stlustrnak szles keresztmetszett adja a pszichadelikus soultl a sajt szmaik tlfesztett jrakeversig (a Block Rockin’ Beat Micronauts mixe) s a Dubtribe-ig, vagy a Renegade Soundwave-ig.
Az album az eddigi taln legjobb remixeikkel r vget: az „Everything Must Go”-val a Manic Street Preachers-tl s az „I Think I am In Love”-val a Spiritualized-tl. A DJ set kiadsn kvl Tom & Ed az egsz vet a stdiban tlttte. Miutn az v j rszt a reflektorfnyen kvl tltttk, a The Chemical Brothers ismt fld krli plyra llt a „Hey Boy Hey Girl”-lel. Az 1999 tavaszn kiadott dal, a banda eddigi leginkbb jtszott dala, a nappali rdiban ppgy, mint az jszakai klubokban; egy dal, amit a Gatecrasher inspirlhatott (miutn Tom & Ed 1998-ban Sheffield-be ltogatott.) A dal refrnje („Superstar DJs here we go...”) agyonhasznlt lett minden olyan klubban, ahol keverpult tallhat. Az album pedig, a „Surrender”, a legbulisabb zenk toronymagas gyjtje, ismt egy csom vendgeladval: a mr korbban bevlt Noel Gallagherrel s Jonathan Donahue-vel s jakkal, mint Mazzy Star Hope Sandovaljval, a Manc legends Bernard Sumnerjvel s Bobby Gillespievel a Primal Scream-bl. Az eredmny pedig a gpfunk s a pulzl elektro brillins keverke, amelybe minden egyes elad beleviszi a sajt nll stlust ezzel idtlen s gynyr pszichadelikus mestermunkt hozva ltre. A „Surrender” a Chemicals szmra ismt egy vilgkrli turnt jelentett.
Ezttal Amerikban kezdtk, majd pr angol klubban folytattk. A koncertturn fnypontja Coloradoban, a Red Rocks stadionban volt, ahol egytt lptek fel korbbi rajongjukkal, Fatboy Slimmel tbb mint 10000 amerikai src eltt a tengerszint fltt pr ezer lbbal. A Gallagher nekelte „Let Forever Be” single kiadsa s a Summer/Gillespie szm, az „Out Of Control” utn, Tom & Ed a Primal Scream „Swastika Eyes” remixvel zrta az 1999-es vet: fogtk a korai New Order stlus disco punk szmot s brutlis trance-sz alaktottk t. Tkletes lett a Sheffield-i Gatecrasher hszezer fs milleneumi bulijhoz. A Chemical Brothers azutn sem tnt el, hogy a Glastonbury fesztivl f attrakcijaknt 30 ve a legnagyobb tmeget vonzotta. Nhny csendesebb London krnyki DJ gig mellett, a leginkbb pr szz hozzjuk hasonl llek trsasgban voltak lthatk a legends Glint estik egyikn. Ezeket az estket a „Surrender” „Got Glint” cm dalrl neveztk el s egy Nyugat-Londoni kis underground brban tartottk ket, egy olyan helyen, ami megragadja az igazi acid house partik rzst. Gyorsan terjedt a hr, az estket pedig abba kellett hagyni, mert a helyisg nem brt a nagy tmeggel tbb. 2001 minden klnsebb trtns nlkl telt el a Chemical Brothers letben. Miutn 18 hnapot tltttek bezrkzva egy dl Londonban lev stdiban s csak nha-nha mozdultak ki, hogy egy-egy j dalt kiprbljanak a gyantlan kznsg krben otthon s klfldn, Tom & Ed egy csendesebb single-vel, az „It Began In Africa”-val jelentkezett.
A dal viharos trzsi techno, hurriknszer ritmussal s gy termett a top 10-ben, mint valami megtbolyult hvatlan vendg. Br az „Africa...” a „Come With Us” („Chemical Four”) elszele volt, nagyon keveset mondott el arrl, ami utna jn... A 2002 janurjban megjelen „Come With Us” eddig a legtbb szndkossgot hordozza magban: a kihvs kesztyje azoknak, akik a nyomukba akarnak szegdni. Kevesebb benne a vendg s tbb a dbrg pszichadelikus mozizs zene. Az els single, a „Star Guitar” egy balerikus himnusz modernista felfogsnak tnik, mint a „Sueno Latino” s a TC1992 „Funky Guitar”-ja: a napfnyes gitrfutamai t-meg tszvik a pulzl ritmust. A „Pioneer Skies” gy kezddik, mint egy hatvanas vek vgi angol pszicho huszonegyedik szzadi feldolgozsa s gy vgzdik, mintha Pete Townshendet s Keith Moont bepaszroztuk volna Jason Pierce rruhjba. Aztn a „Denmark”, a dhs diszkmutns, vagy a „Hoops”, ami a nyugati-parti harmnia, a gitrfutamok s pulzl elektro ritmusok keverke, a tkletes popszm az I-Macek s az X-Boxok szmra.
Az egsz a „The Test”-tel ri el tetpontjt, ahol Richard Ashcroft a mlysgbe bmul s kifakad a ritmus s zaj rlete ellen. A „Come With Us” idnknt emlkeztet a pszichadelikus folkra, nha meg az eddigi legfuturisztikusabb albumuknak tnik: egy optimista, j vilgot jrnak krbe majd egy ra alatt. A Chemical Brothers eddigi legbtrabb munkja, tovbb haladnak az rben messze a tbbiek eltt, az „rodsszeia” hatalmas szmtgpeit Stallone s a hasonlk nyelvre programozva. s ismt az elejn vagyunk. Most arra krnek „Gyere Velnk” A drogtesztre... k mr tmentek... Robin Turner, 2001 november
|