Grooverider
2004.10.24. 12:12
Grooveriderrl nhny szban...
Grooverider
Egy j kis barti vitnak adhat tptalajt a krds: Mi az a drmendbsz? Ahny ember, annyi szemszgbl s verziban ltjk az irnyzatot. Vannak egyetrtsek, viszont a Jungle-t, illetve D&B-t mindig mshonnan szrmaztatja a hallgatsg. Szerencsre manapsg egyre tbben msznak bele az elektronikus zenei trtnelembe, ezltal helyesen terjeszthetik az igt. Br a kezdeti pillanatokban volt egy kis kaotikus jellege az irnyzatnak, viszont manapsg mr kiegyenslyozottabb stluskavalkdnak tekinthet.
Ha sz szerint fordtjuk le (ahogyan azt sokam teszik); dob s basszust jelent. Az elnevezs nem rul el semmit. A tnczenk kilencvenkilenc szzalkban van dob s basszus. Ez szokott lenni a vitk okozja. A modern knny zenei stlusok mr fantzia neveket viselnek s kevs a kapcsolat a zenei informci s az elnevezs kztt. (Taln a legtallkonyabb ellenplda mindmig az ambient.) A d&b lete a kezdetekben egy igazi sikertrtnet volt. De ne feledkezznk meg a Jungle-rl sem.
A nyolcvanas vek kzepe fel egy londoni szlets 16 ves src az iskolakerlst tvzte az jszakai klublettel. Dzsessz-tncosknt kezdte plyafutst; innen a Grooverider elnevezs. De gy gondolta, hogy zenlssel tbbre viheti. Nos nem tvedett. A Dzsessz, hip-hop, funky, soul nagy hatssal voltak r. Mindmig rezhet a zeniben. Megismerkedett a szmtstechnikval s a PC alap vezrl rendszerekkel. Csatlakozott a Global Rythm-hez. Majd 97-ben a Faze 1 FM-nl beindult Dj-karriere. Ekkor mr 87-et rtak a naptrban. Ez az els elektronikus zenei new wave ve volt. Az acid house szelleme sprt vgig a britt szigeten s az egsz vilgon. „Az ismersk kzl, rajtam s nhny haveromon kvl senki nem szerette…” nyilatkozott beismeren. De nagy rajongssal barangolta be az ottani zenei szcna minden magaslatt, tanulmnyozva a stlusirnyzatot. Mint ksbb kiderl; a tapasztalatszerzse e tekintetben nem volt hibaval.
A Faze 1 FM-nl megismerkedett Fitzroy Heslop-pal. Fitzroy (az egykori biztostsi gynk, ismertebb nevn Fabio) teljesen visszahzd, Grooverider-rel ellenttes plus. Viszont jl kijnnek egymssal s szpen kiegsztik egyms munkjt. Mi ms kellhet mg egy eredmnyes csapatmunkhoz.
A lnyeg mgis taln a 88 nyarn trtnt. Az akkori gyakran kaotikus „klsej” elektronikus forradalom ta mg egyszer sem gyakoroltak tmegekre akkora hatst egy zenei mozgalom sem, mint amit akkor megtapasztalhattak az brit szigetek partyrsztvevi. A kpek ismersek, mr csaknem trtnelmiek. Tombol tmegek; mosolyg arcok mindentt; mindenki szeret mindenkit. A bulik elkpeszt helyeken vannak megrendezve. Elfordul, hogy egy jszaka, akr 10-15 leglis s illeglis parti Londonon bell. Ipari krnyezetben, vagy ppen az gbolt alatt trtnik mindez, az mr teljesen mindegy, mert biztosan jl rezte magt az Acid-tl, meg az „Ekktl” mindenki. De klns mdon mgsem nyron kezddtt a dzsungel histria. Biztosan nyron Grooverider-k is buliztak ;) Viszont mgis ha ez a nyr nem ilyen lett volna lehet, hogy ksbb hatalmas mennyisg vilgrksg veszik krba.
88 szt rjuk s ppen a londoni Charing Crossi Heaven fels kistermben vagyunk. Ez egy cstrtk esti Rage parti. Kt klns fick, szokatlan zenket jtszik. Valamirt ismersnek tnik a zene, de mgsem tudnnk behatrolni, mi is ez pontosan. Nzzk csak meg kzelebbrl! Jl sejtettk; Grooverider-k azok. Lemezjtszkat kezelnek; melyeken dzsessz, swing, bossa nova s hip-hop korongok forognak, techno s house lemezekkel prhuzamban. Eszmletlenl nagy 160 BPM fltti sebessgeken s rletes effektekkel gy bolondtjk meg mindezt, mintha egy komplett hangszert kezelnnek. Nha sajt patternekkel prostjk ezeket. A sajt patternek bakelitrl, PC-rl, vagy valami Dat szersgrl szlnak. A kt zensz hardcore-nak hvja. Mi pedig tudjuk jl, hogy ksbb a Jungle fog kialakulni belle.
A Jungle, a Rage bulik sorn rengeteg embert fogott meg. 88-tl 93-ig tartottak ezek a partik, egszen addig, amg be nem zrtk a klubbot. Grooverider s Fabio igazi hittrtk voltak. A cstrtki „miskre” gyakran 3 rt is kpesek voltak sorban llni a rajongk a bejrat eltt, hogy meghallgathassanak egy msflrs szettet az lomprostl. Rengeteg eladnak, ksbb nagy D&B zenszeknek s Dj-knek vltak pldakpkk. Tbbek kztt (s most rengeteg hressget ki fogok hagyni) Kemistry s Storm, Goldie, A Guy Called Gerald, Optical, a testvre Matrix, Ed Rush, Fierce, Dilinja, Boymerang, Photek, Roni Size, Doc Scott, Alex Reece, Aphrodite is nekik (az zenjk sztnz hatsnak) ksznhettk a mfaj irnti szeretetket s szakrtelmket. jjat alkottak, annak ellenre, hogy mindig is megvoltak ezek az elemek a knny zenben, csak jj alapokra kellett helyezni a hangzs s az effektezs tern. A Partysorozat letnek utols idszakban ltogatott el Goldie is egy Rage-re. Annyira megfogta az egykori grafitist a muzsika, hogy elhatrozta; zenbl fog meglni. Kezdeti lpseit mindig nyomonkvette bartja, Grooverider. gy utlag mg taln ptyolgatsnak is tnhet. Hiszen Goldie minden zenjt, amelyben ltott fantzit Rider megremixelte. Pldul a Temper, Temper. Valahogy mindig egy kicsivel tbbet kihozott Grooverider Goldie szmaibl. De persze ezek csak a kezdeti botladozsok voltak, mert ht azrt sikerlt kellkppen kibontakoznia Goldie-nak. (Hrnevet 95-ben a Timeless-el szerzett magnak.) A lnyeg, hogy Grooverider-k azrt a bartaiknak sokat ksznhettek akkor s ksznhetnek ma is.
A rdimsorok rvn (ami gyakran illeglisan zajlott), mg a Rage bulik fnykorban sikerlt a Jungle-nek hallgatsgot szerezni. Ezt a rdis hangulatt szerencsre mig sikerlt megriznie a mfajnak. Ezzel bizonytva, hogy a mdia csak msodhegeds lehet a stlusirnyzat metamorfzisban. Nincsenek olyan mdiaguruk, akik j trendet lltanak. Hiszen a szakmba csak is kizrlag az a trsasg tartozik igazn, akik Grooveriderk kr csoportosultak. Ha fizikailag nem, ht filozfikusan s szellemileg biztos.
Grooverider a httrmunkit s energiit a klubb megsznse utn a Prototype kiadba fektette. Termszetes, hogy ezt is sikerek veztk. Eleinte a sajt szerzemnyeit Codename John lnven terjesztette a kiadval. „Soha senkinek nem mondtam, hogy a Prototype az enym.” – nyilatkozta. „Eleinte senki nem is tudta. A lemezekre nem nyomattam r a nevem: azt akartam, hogy a label a kiadott muzsikk, s ne a tulajdonos szemlye miatt mkdjn. A prototipus elnevezs pedig a ksrleti zenkre, a teszt-zenkre utal.” – fzte hozz.
A sorozat els kiadsaira mg az „s” hardcore s jungle zenk kerltek fel. Mire nyilvnossgra kerlt, hogy Grooverider- a label, mr kiengyenslyozottabb s jobban behatrolhat muzsikk kerltek a korongokra (Nem mintha kezdetben rosszabb zenk lettek volna a vinyl-eken.). A ksrleti jellegbl szinte szrevtlenl vltak ki smk, kivetkzve magukbl a Jungle-t, egy j, nll irnyzatot ltrehozva. Ezeket a zenket mr Drum & Bass-nek hvtk. A ksrleti jellege mindmig megmaradt, csak ms irnyba tart, mint felmenje. Dub, s az egyszerbb hip-hop temek rvnyesltek leginkbb. A Dzsessz tnyleg vltozatos, tbbszlam vzzal rendelkezik, viszont a D&B-hez viszonytva sokszor nem elg stt s lnyegretr. Ezzel ellenttben vannak stt Jungle harcosok is, akik mindmig megrzik modernebb csomagolsban a hagyomnyt (Pl.: Panacea. De Ed Rush, Dj Trace, Nico is tovbb vittk a Jungle „rksget”). A Jungle mig megjelenik a D&B minden rtegben. Nincs is szksg r, hogy teljesen elszakadjunk tle. Megjelense ta jnhny irnyzat kialakulsnak adott tptalajt: techstep, hardstep, 2 step…A Populris zenei irnyzatok is titatdtak az vek sorn a „dzsungel” jellegzetes hangmintival. (PL.: a mltbl tpllkoz R&B-Ritmus & Blz, nhny fiatalabb hip-hop, ill. trip hop szerzemny)
A Prototype sikerein felbuzdulva s szembeslve azzal, hogy „zenlget” ismersei is egszen kimagasl szinten elsajttottk a d&B-t, (Goldie rvn) megalapult a Metalheadz kiad. Ez mr tnyleg kemny. Tbbek kztt Peshay, J Majik, Optical, Photek, Dilinja, Doc Scott, Lemon D s mg jnhnyan azok, akik a Metalheadz track-eit szolgltatjk. Ha belehallgatunk szerzemnyeikbe, olyan rzs kert hatalmba minket, mintha a hardchore/Jungle s a d&b egyforma arnyban rvnyeslne. Ez a kplet azt jelenten a matematikban, hogy egy rekurzv fggvny sokadik elemnl jrunk. A Drum and Bass ismt bebizonytotta, hogy van jj a nap alatt. Nincs szksg msra, hiszen mg mindig tud az irnyzat a sajt gykereibl tpllkozni. A kszletei a fld alatt kimerthetetlenek.
Grooverider munkit taln gy nthetnnk szavakba; a mlt hangjai, a jv deklarcijban.
|