Fatboy Slim
2004.10.24. 12:06
Fatboy Slimről néhány szóban
Fatboy Slim
Bár úgy tűnhet, hogy pár éve hirtelen ugrott elő a félhomályból és vált már már popsztárrá Norman Cook, mégis 15 év zenei tapasztalat és kemény munka tette lehetővé azt, hogy a mostanában oly népszerű big beat előfutáraként ekkora népszerűségre tegyen szert.
Karrierjét a nyolcvanas években kezdte a The Housemartins nevű popbandában basszistaként. Miután a banda feloszlott, megmaradt a zenei szcénában, több együttesben, vagy egyéb álnév alatt. Bizonyára sokan emlékezünk a Mighty Dub Katz: “Magic Carpet Ride”-jára, vagy éppen a Pizzaman: “Sex On the Streets” című single-re. Igen, ezek mind az ő álnevei, de még sorolhatnám, pl: Freakpower, Fried Funk Food… Zenéi többsége mindig felkapaszkodott az angol sikerlistákra és ennek köszönhetően egész Európa dudorászta slágereit.
Ezek után jött az új álneve, a Fatboy Slim. Készített is egy albumot “Better Living Through Chemistry” címmel. A lemezen szereplő számokat még 1996 első heteiben készítette otthoni ministúdiójában. Az album neve az 1950-es évek amerikai szlogenjére utal, amikoris válium alapú nyugtatószerekkel csendesítették le a hiperaktív gyerekeket. Másrészről viszont barátai, a Chemical Brothers tagjai számára szóló fejbiccentés volt, amiért bíztatták őt ezen album elkészítésére. A “Better Living Through Chemistry” 100%-os szórakozás, hangzásvilága már a következő generációnak készült, garantáltan felébresztve a szomszédokat. Az album 12 trackje ügyesen egyesíti magában a soul, funk és techno elemeket, valamennyit megfűszerezve jókora jazzy részekkel és friss afro hangzással.
1998-ban a “Rockafeller Skank” óriási sikernek bizonyult, amit az új album, a “You’ve Come A Long Way Baby” követett. Ez az album már sokkal jobban megszemélyesíti Normant. A rajta található 11 track többségéből sláger lett, nem is alaptalanul. Elég ha a már említett “Rockafeller skank”-re gondolunk (ami eredetileg a bostoni WBCN rédió egyik introja volt), de sorolhatnám az olan jól eltalált zenékkel, mint például “Right Here Right Now”, a gyönyörű zongorajátékú “Praise You”, vagy az “Acid 8000” Ennek a lemeznek köszönhetően a big beat végre felkerülhetett zene globális térképére, megjelölve vele Brightont.
Norman ettől a pillanattól fogva már nem élhette a régi életét. Egycsapásra híres lett, sztárként bántak vele és mindenki régi barátként üdvözölte. Egyszer, amikor a Chateau Marmont, Los Angeles híres szállodája előtt állt, Jennifer Anniston és Brad Pitt invitálta el őt egy kis beszélgetésre, amikor meg bennt sétált, Bill Murray ment hozzá odaköszönni. “Akármerre megyek, mindig izgulok és reszketek. Nem emlékszem mostanában úgy két napra, hogy ne emlékeznék egy erőltetett mosolyra.”
Az elmúlt két évben mindenki remixfelvételre kérte őt Madonnától Robbie Williamsig. A konyhája párkánya csak úgy roskadozik a díjaktól, az újságok megállás nélkül cikkeznek róla és hétvégenként gőzerővel megy fellépéseire, vagy egyéb díjkiosztó ünnepségekre. Eközben elvette feleségül nagy szerelmét, Zoe Ball-t. “Nem akarok siránkozni, de belefáradtam a sztáréletbe. Az elmúlt 3 hónapban az volt a munkám, hogy díjkiosztókra mentem. Ezalatt az idő alatt egyáltalán nem írtam zenét. Kezdem utálni azt, amivé vált az életem.”
2000 elején visszavonult brightoni házi stúdiójába, hogy újra kreatív munkába foghasson. “Az első hónapban csak ültem és azon gondolkodtam mi is az a hangzás, amit valóban szeretnék kiadni magamból.” Majd ismét jött a Chemical Brothers segítő keze. Azt tanácsolták, hogy dolgozzon együtt vendég vokalistákkal. Norman először idegenkedett az ötlettől, aztán mégis ráhangolódott a dologra. Összeírt egy listát a lehetséges társakkal, akikkel szívesen együtt dolgozna és a lista élén a karizmatikus hangú soul díva, Macy Gray állt…
Két felvételt készítettek az év elején Los Angelesben: a “Love Life”-ot és a “Demons”-t. “Macy rendkívüli nő. Kicsit különc, de kétségkívül magával ragadó.” - ecsetelte Norman - “És gyönyörű illata van. Ez volt az első dolog, amit megjegyeztem a találkozásunk pillanatában.”
Időközben elkészült az új album, a “Halfway Between Gutter And The Stars”. Az erről hallható első single a “Sunset (Bird of Prey)” volt, egy ambient track, amit Norman még évekkel ezelőtt írt. A másik nagy népszerűvé vált track a “Star 69”, ami egyértelműen a kemény hangzásokkal teli dancefloor sláger, ami már bevált Normannél (bizonyára többen is emlékszünk a Groove Armada “Isee You Baby” Norman féle remixére). De még rengeteg tracket lehetne kiemelni az albumról: ott van például a legendás Bootsy Collins közreműködésvéel készült “Weapon Of Choise”, és a fennséges blues elemekkel teli “Talking ’bout My Baby”.
Norman Cook nem mindennapi művész. Képes időről időre megújulni. Számára nem a hírnév a fontos, hanem a zene szeretete. Nem hajszolja a toplistákat, de a rádiók, kiadók térdre borulnak előtte. Bármit ad ki a kezéből, az arannyá válik. Mégis szeret “félúton lenni a csatorna és a csillagok között”.
|